מאמרים ומושגים

מילון מושגים

// זכוכית

זכוכית עשויה מחומרים זמינים ביותר: צורן דו-חמצני (SiO2), אותה תרכובת כימית המהווה את הקוורץ (חומר הגלם - חול), נתרן פחמתי Soda (להורדת טמפרטורת ההתכה ומניעת גיבוש) וגיר (סידן פחמתי) Lime להעלאת היציבות הכימית.

תכונות הזכוכית מאפשרות לעצב באמצעותה גופים חד, דו ותלת ממדיים. קיימים סוגים רבים ושונים של זכוכית, המתאימים לשימושים שונים, הן בתחום התעשייתי והן בתחום האמנותי.

מקדם התפשטות (Coefficient of Expansion)

קיימים סוגים שונים של זכוכיות, כאשר אחד ההבדלים המרכזיים ביניהן הוא מקדם ההתפשטות שלהן, אותו מציינים בראשי התיבות COE. על מנת להבין את משמעות המונח, יש לזכור שהזכוכית מתרחבת כאשר היא מתחממת ומתכווצת כאשר היא מתקררת. שינוי צפיפות זה בחומר ניתן למדידה כמותית בתנאי מעבדה. לדוגמה: אינץ' אחד (כ- 2.5 ס"מ) של זכוכית מסוג מסוים, דוגמת זכוכית של חברת 'Spectrum', יכולה להתרחב ב- 0.0000096 אינצ'ים בכל מעלה של חימום הזכוכית. לעומת זאת, זכוכית מסוג אחר, למשל של חברת 'Moretti' יכולה להתרחב בקצב והיקף שונים, למשל 0.00000104 אינצ'ים לכל מעלה של חימום.

להבדלים אלה, אף אם נראים מינוריים מבחינה כמותית, יש משמעות גדולה מאוד כאשר יוצרים בטכניקת הפיוזינג, שמערבת חימום הזכוכית לטמפרטורות גבוהות. המשמעות הינה, שערבוב זכוכיות בעלי מקדמי התפשטות שונים, באותה העבודה, יגרום למתח ברמה המולקולרית של חלקי הזכוכית השונים, מתח העלול לגרום לנזקים של סדיקת העבודה. לפיכך, אסור לעשות שימוש בזכוכיות בעלות מקדם התפשטות שונה באותה עבודת פיוזניג.

חברות מסחריות שונות יוצרות, בדרך כלל, זכוכיות בעלות מקדם התפשטות מסוים, ידוע מראש למשתמשים, מהן הן יוצרות גם את החומרים הנלווים (Frits, Noodles, Rods וכד'), על מנת שניתן יהיה לשלב אותם עם פלטות הזכוכית. עבודה המורכבת מזכוכיות תואמות במקדם ההתפשטות שלהן מכונה 'Compatibility'.

 

// טכניקות עיקריות של עבודה בזכוכית

ויטראז' (Stained Glass)

טכניקה מסורתית בעבודה בזכוכית קרה, המוכרת בעיקר מחלונות בכנסיות ומנורות הטיפני. בטכניקה זו חותכים זכוכיות צבעוניות, על פי דוגמה נבחרת, ולאחר מכן מחברים את חלקי הזכוכית על ידי הלחמת בדיל. טכניקה זו מאפשרת ליצור הן גופים שטוחים והן גופים תלת ממדיים.

יציקות זכוכית (Glass Casting)

טכניקה במסגרתה יוצקים זכוכית לתוך תבניות מוכנות מראש (התבניות עשויות בדרך כלל מגבס, כאשר המודל המבוקש עשוי מחומר). אל תוך התבניות מכניסים, בדרך כלל, גושי זכוכית, המותכים ליחידה אחת בתנור. באמצעות טכניקה זו ניתן ליצור פסלים וגופים תלת ממדיים מגוונים.

ניפוח בזכוכית (Glass Blowing)

טכניקה בה נעשה שימוש במבחנות זכוכית, אותן מחממים ומרככים באש גלויה במבער (עבור גופים קטנים יחסית) או באש גלויה בכור (לגופים גדולים) ליצירת אלמנטים חלולים מזכוכית – אגרטלים, בקבוקים, פסלים חלולים וכד'. לאחר חימום הזכוכית ויצירת כעין 'כדור' זכוכית צמיגית, מוכנס אוויר, בגופים קטנים באמצעות צינור אליו נושפים דרך הפה, ובגופים גדולים באמצעות מפוח מכני, על מנת ליצור את החפץ המבוקש.

סלאמפינג (Slumping)

סלאמפינג היא טכניקה מסגרתה מניחים משטח זכוכית (שעבר, או לא עבר תהליך של פיוזינג) על גבי או בתוך תבנית ומכניסים לתנור לצורך קבלת תוצר זכוכית במבנה התבנית. תהליך זה נעשה בחום נמוך מפיוזינג,  על מנת למנוע נזילת הזכוכית ושינוי במבנה הכלי.

עבודת מבער (Glass Lampwork)

בטכניקה זו נעשה שימוש במוטות זכוכית ייחודיים, אותם מחממים ומרככים באש גלויה של מבער, על מנת ליצור אלמנטים פיסוליים קטנים באופן יחסי. בדרך כלל לימוד טכניקה זו מתחיל ביצירת חרוזי זכוכית, לצורך רכישת מיומנות, ולאחר מכן ניתן לעבור לפיסול מורכב יותר. בדרך כלל גופים המיוצרים בטכניקה זו הם גופים מלאים ולא חלולים.

בסטודיו 'זגוגיתא' נערכים קורסים של עבודת מבער, למתחילים ולמתקדמים.

פיוזינג (Fusing)

טכניקת הפיוזינג (התכה), המכונה לעיתים גם 'Warm Glass', היא טכניקה במסגרתה מתיכים חלקי זכוכית למשטח אחיד. ההתכה מתבצעת בתוך תנור ייעודי, בחום גבוה המביא את חלקי הזכוכית למצב צבירה צמיגי המאפשר את חיבורם לכדי משטח מעוצב באורח אישי וייחודי. תהליך אפיית הזכוכית בתנור הוא תהליך מורכב, הדורש ידע רב ונמשך לאורך מספר רב של שעות (לצורך חימום וקירור מבוקרים).

סטודיו 'זגוגיתא' מתמחה בטכניקת הפיוזינג ובשילוב טכניקה זו עם טכניקות נוספות. בסטודיו נערכים קורסים פיוזינג למתחילים ו- פיוזינג למתקדמים וכן ניתנת אפשרות לעבודה חופשית בסטודיו.

Pate de Verre

ביטוי צרפתי שמשמעותו 'בצק זכוכית'. במסגרת טכניקה זו עושים שימוש בזכוכית גרוסה ברמות גריסה שונות, המעורבבת עם דבקים ליצירת 'בצק' או 'עיסה' של זכוכית. בצק זה ניתן ליישום במגוון שיטות (יציקה, הנחה על תבניות ועוד) ודורש מיומנות עבודה גבוהה. מתקבלים תוצרים מרהיבים בעלי מראה ייחודי 'סוכרי' או 'גבישי'.

בסטודיו 'זגוגיתא' מיישמים טכניקה זו ליצירת פריטים ייחודיים..

 

// חומרים ופריטים נלווים

דאקל (Decal)

מדבקה ייחודית הכוללת דוגמה/כיתוב נבחרים הניתנת לשילוב כחלק מעבודת הזכוכית וניתנת לשריפה בתנור. לאחר השריפה הופכת המדבקה לחלק אינטגרלי מעבודת הזכוכית.

דקרויק (Dichroic)

זכוכית המורכבת ממספר שכבות הכוללות גם מתכות או תחמוצות אשר מעניקות למשטח הזכוכית מראה מבריק המשתנה מזוויות הסתכלות שונות. תהליך הייצור המורכב גורם לכך שהדקרויק היא זכוכית יקרה ונעשה בה בדרך כלל שימוש בכמויות קטנות ובעיקר בשילוב כחלק מעבודת הזכוכית וכן בתכשיטי זכוכית.

פריט (Frit)

זכוכית גרוסה אותה ניתן לרכוש בדרגות שונות של גריסה, החל מגריסה מקסימלית לאבקת זכוכית ועד לגריסה גסה של גרגרי זכוכית גדולים יחסית. גרגרי זכוכית אלה ניתן לשלב במסגרת עבודת הפיוזינג ליצירת טקסטורות ומראה ייחודיים. במוצר זה נעשה גם שימוש בטכניקת ה- Pate de Verre.

מקלוני זכוכית (Rods, Stingers, Noodles)

מקלוני זכוכית בעוביים ובתצורות מגוונים ובצבעים שונים, אותם ניתן לשלב כחלק מקומפוזיציית העבודה בפיוזינג.

קונפטי (Confetti)

חתיכות זכוכית דקיקות במגוון צבעים, אותן ניתן לשלב כחלק מקומפוזיציית העבודה בפיוזינג.

צבע

במסגרת טכניקת הפיוזינג ניתן לעשות שימוש בצבעי זכוכית ייעודיים העומדים בטמפרטורה גבוהה בעת שריפת העבודה בתנור. העבודה בצבע מתבצעת לפני השריפה ובמהלך השריפה הצבע נטמע בזכוכית והופך חלק אינטגרלי ממנה (בניגוד לעבודה בצבעי זכוכית ללא שריפה בתנור, בה הצבע יוצר ציפוי בלבד). קיים בשוק מבחר רחב של צבעי זכוכית שונים, בעלי תכונות שונות, המגיעים בצורה של אבקות או נוזלים. השימוש בצבעי זכוכית, כחלק מטכניקת הפיוזינג דורש ידע ומיומנות. בסטודיו 'זגוגיתא' יוצרים עבודות מרהיבות המשלבות שימוש במגוון צבעי זכוכית.

טכניקות 'פיוזינג' ו-'סלאמפינג'

טכניקות פיוזינג (Fusing) ו- סלאמפינג (Slumping)

יצירה בזכוכית אמנותית יכולה להתבצע במספר רחב מאוד של טכניקות. אחת הדרכים לחלק את טכניקות העבודה היא חלוקה בין עבודה עם 'זכוכית קרה' לעבודה עם 'זכוכית חמה'. עבודה בזכוכית קרה היא, לדוגמה, עבודת ויטראז', אשר כוללת חיתוך של זכוכיות על פי דוגמה נבחרת וחיבור הזכוכיות מחדש באמצעות הלחמה.

// פיוזינג

טכניקת הפיוזינג (התכה), המכונה לעיתים גם 'Warm Glass', היא טכניקה במסגרתה עובדים על הזכוכית בעודה קרה, אך לאחר מכן מכניסים אותה לתנור לצורך התכת כל חלקי העבודה ליחידה אחת. לדוגמה: ניתן לחתוך ריבועי זכוכיות שחורה וריבועי זכוכית לבנה, להניח את הריבועים על פלטת בסיס של זכוכית שקופה ולאחר התכה בתנור תתקבל פלטת זכוכית המתאימה לשמש כשולחן דמקה/שח.

בעבודת הפיוזינג ניתן לשלב זכוכיות צבעוניות וכן אלמנטים שונים כגון: פתיתי זכוכית, מקלוני זכוכית, מתכות, צבעים ועוד. מגוון רחב זה של שילוב חומרים מאפשר לעובדים בטכניקה זו ביטוי יצירתי אישי במסגרתו ניתן ליצור עבודות מרהיבות ומיוחדות.

התכת הזכוכית מתבצעת בתנור ייעודי, המסוגל להגיע לטמפרטורה שבין 600-950 מעלות, בהתאמה לסוג הזכוכית ולסוג העבודה.

// סלאמפינג

טכניקת הסלאמפינג, היא טכניקה במסגרתה מניחים משטח זכוכית על גבי תבנית ומכניסים לתנור לצורך קבלת תוצר במבנה התבנית.

התבניות הן בעלות קשת רחבה של צורות, דוגמת: קערות, מאפרות, צלחות, אגרטלים ועוד. ישנן תבניות סטנדרטיות מוכנות וקיימת גם אפשרות ליצור תבניות על פי תכנון אישי.

בסטודיו 'זגוגיתא' מגוון רחב של קורסים וסדנאות המציעים התנסות בטכניקות הפיוזינג והסלאמפינג. 

נשמח לפתוח בפניכם עולמות יצירה חדשים.

זכוכית בעיצוב הבית

זכוכית בעיצוב הבית

כולנו רוצים להיות מיוחדים. משפט כללי זה נכון עוד יותר כאשר מדובר על עיצוב הבית שמבנהו וחזותו הם הביטוי האישי ביותר לאופי המתגוררים בו. הנגיעה האישית היא שיוצרת את ההבדל בין חלל פנים סתמי ולעיתים אף מנוכר, לבין חלל פנים חם ומזמין.

בשנים האחרונות ניתן להבחין, בתחום עיצוב הפנים, במגמה מעניינת ובולטת – רצון להתרחק מהסטנדרטי, מפס הייצור ההמוני, לעבר המקורי, הייחודי וזה שמציע את טביעת אצבע היוצר שמתחברת לצרכים ולטעמים הפרטניים של הלקוחות. כל חלל פנים, גם צנוע הממדים, יכול לקבל טוויסט עיצובי כאשר הוא מתמלא בחפצים, פריטים, טקסטיל בעלי אופי וייחוד. לא תמיד נדרש לכך תקציב גבוה. כתם צבע, כרית פרחונית, אגרטל מעניין יכולים ליצור מוקדי עניין חזותיים במהירות ובנוחות. החשיפה הגבוהה למגזינים, תכניות טלוויזיה וביקורים בחו"ל יוצרים בקרב הקהל הרחב דרישה הולכת ומוגברת לנגיעה אישית וייחודית זו. כיום אדריכלים ומעצבים מודעים לצורך ההולך וגובר מצד לקוחותיהם לשילוב אלמנטים ייחודיים בחלל, כאלה שיהפכו אותו לאחד, יחיד ומיוחד.

אחת הדרכים המעניינות ליצור נגיעה אישית מסוג זה היא שילוב של פריטי עיצוב מזכוכית אמנותית במסגרת עיצוב הפנים. זכוכית אמנותית מאפשרת שימוש בזכוכית צבעוניות ושילוב מקורי של זכוכיות צבעוניות עם מגוון אלמנטים כגון: שברי זכוכית, מקלוני זכוכית, מתכות וצבעים, על מנת ליצור מגוון מוצרים מוגמרים בעיצוב ייחודי, פרטני ומקורי – כולו בעבודת יד.

פריטים שניתן ליצור בטכניקות שונות של עבודה בזכוכית אמנותית הם מגוונים ביותר. החל מקערות דקורטיביות, צלחות, מאפרות וכלי אוכל והגשה שונים, עבור באגרטלים, גופי תאורה, שולחנות צד, מראות, קולבים , שעוני קיר  וכד' וכלה בפרטים אדריכליים מזכוכית בעיצוב והתאמה מלאים כגון: אריחים, חלונות, שלטים, תמונות קיר ועוד.

הזכוכית מציעה מראה ייחודי ומרגש, צבעוניות מתפרצת, משחקי אור, פיסוליות בחלל, חזות משתנה לאורך היממה ומראה יוקרתי. שילוב של פריטים עשויים בעבודת יד מזכוכית מציע אמירה אישית וייחודית, כזו שאין שני לה, בעיצוב הפנים.

בסטודיו 'זגוגיתא' ניתן להזמין מגוון רחב של פריטים עיצוביים ואדריכליים מזכוכית אמנותית, בהתאמה אישית.
לצפייה בגלריית התמונות

נשמח לעמוד לרשותכם בתכנון וייעוץ לשילוב זכוכית אמנותית בחלל.

גלויות מן העולם

גלויות מן העולם – השראות מאמנים מעבר לים

חלק חשוב מהתפתחות אמנותית הוא חיפוש מתמיד אחר מקורות השראה מעניינים ולמידה מאמנים מגוונים. להלן מספר אמנים ואמניות עכשוויים בתחום הזכוכית אשר עבודותיהם המרתקות משלבות טכניקות וחומרים מורכבים שראוי להתחקות אחריהם:

// Alison Lowry אמנית אירית העובדת במספר טכניקות עיקריות, לרבות יציקות מורכבות מסוגים שונים וכן 'Pate de Verre'. מקורות ההשראה של לאורי מגיעים מעולם הטקסטיל והדפוס, מהם היא שואבת דימויים המועברים באורח מתוחכם לעולם הזכוכית.
www.alisonlowry.co.uk

// Bob Leatherbarrow אמן קנדי הידוע בעיקר בזכות טכניקת ה- 'Crackles' (סדקים) אותה פיתח ואותה הוא מיישם במגוון עבודות מרהיב. הטכניקה מבוססת על שימוש באבקות זכוכית, משולבות בצבעים ועל מניפולציות מורכבות בעבודת התנור.
www.leatherbarrow.ca

// Kimiake Higuchi אמנית יפנית ידועה ביישום טכניקת ה- Pate de Verre באורח יוצא דופן ומרהיב. עולם הדימויים של היגוצ'י כולל בעיקר אלמנטים מהטבע – פרחים, ירקות ובעלי חיים. עלי כרוב, כרובית ואפילו אספרגוס, כולם מגינתה הפרטית, הם דוגמאות למודלים אותה יצקה בזכוכית. עבודתה כוללת בנייה של תבניות מורכבות, אליהן היא יוצקת את בצק הזכוכית לשריפה בתנור.
www.higuchis.com

// Perla Segovia ממוצא פרואני, העובדת בשנים האחרונות בארה"ב ומתמחה בתת טכניקה בתחום הפיוזינג – זכוכית קלועה. עבודותיה מתכתבות עם עולם הטקסטיל הצבעוני של דרום אמריקה, את דימויו היא מעבירה, באורח יוצא דופן לעולם הזכוכית. תחת ידיה יוצאות עבודות הנראות כסלים או טקסטיל קלועים, אך עשויים כולם מזכוכית שעברה שריפה בתנור.
www.perlasegovia.com

כתיבת תגובה